tirsdag 16. oktober 2007

Velkommen til min Blogg!

Jeg bestemte meg for å lage en ren low-carb verden her inne på blogspot. Grunnen er at jeg gjerne vil ha en lett oversikt over tanker og filosofier jeg tenker over når det gjelder mitt nye liv, og sånn at jeg også lett kan finne frem til de oppskrifter jeg samler meg og tester. Bilder og alt tenkte jeg også å bidra med. Er det spesielle ønskemål kan jeg også oversette til svensk ved behov ;)

Min Low-carb reise og mitt nye liv begynte 20ende Juni 2007. Jeg startet på røflige 100 kilo med klær, og med fibromyalgi og massive mageproblem hadde jeg det faktisk ikke spesielt bra med meg selv og kroppen min. Etter en uke på low-carb forsvant mange av mine mageproblemer, og jeg var en svoren low-carb fan.

For å forklare litt:

Jeg begynte ikke med denne dietten for å gå ned i vekt. Jeg innrømmer villig vekk at jeg håpet jo på at vekta skulle rusle nedover, men hovedårsak for å legge om kostholdet var at jeg hadde så mye problemer med magen: kvalme, uvelhet, luft, unevnelig hastighet når man skulle på do osv osv. Generellt var magen min en pain in the ass, bokstavlig talt.
En ukes tid som sagt, så ble mye av disse problemene borte.

En annen sak jeg håpet på er at min fibromyalgi skulle reduseres eller bli borte, at det kanskje var sukkerforgiftning jeg hadde som ga seg utslag i fibromyalgi. Jeg skal fortelle mer om akkurat dette hvis fibrosmertene mine faktisk forsvinner og mitt håp viste seg berettiget.

Og heldigvis tusler da også vekta nedover sakte men sikkert. Bonus anser jeg, men jeg klager ikke. Jeg skrev en startvekt på rundt 98 kilo den 20ende juni uten klær, og nå er det 7 kilo ned. Og det er ene og alene ved å spise sånn passelig strikt etter diettens "regler", uten å trimme som en idiot.

Reglene i seg selv er enkle: Sett et mål, og følg det.
Jeg og min mann følger regelen under 5 gram karbohydrater per 100 gram matvare/ingrediens/drikke. Om man skal bruke dette som vektredusering er meningen at man skal telle menge karbohydrater per dag også, og ligge på mellom 0 og 20 gram karbohydrater fortært under en dag.

Dette har jeg blåst elegant i. Det er ikke viktig for meg å rase i vekt, det er viktig for meg å ha det bra helt enkelt. Jada, jeg spiser gulrot, som står på fylista. Jeg spiser mais innimellom også. Jeg tillater meg av og til en småkake, en kebabrull MED brød, tacos med tacoskjell osv osv. Det er bare det at det blir veldig veldig veldig lite av det.

Hverdags lever jeg rimelig low-carb, en generell grønnsaksblanding ligger på rundt 4-4,5 gram karbohydrater per 100 gram grønnsaksblanding, så da spiser jeg det enten det inneholder erter og gulrot eller ikke. Men like ofte lager vi rosenkål, hvitkål og broccoli og ingenting annet enn det. Fettprosenten har økt en del, men jeg følger ikke noen slaviske regler om så mange prosent slik, så mange prosent sånn.

Jeg kjøper inn ingredienser som ligger under den magiske 5 gram per 100 gram grensa, og spiser rett og slett det jeg har lyst på av dette.
Jeg er heldig, å spise nøtter triggrer ikke noe sug i å stappe meg helt full, å drikke brus triggrer ikke søtsug hos meg. Vel og merke sukkerfri brus. Det eneste veldig søte produkter gjør er vel å triggre insulinproduksjonen så jeg er likevel forsiktig med det. Øket insulin = øket hunger og øket hunger = spiser mer enn man trenger. Jeg holder søte ting på et minimum, sukkerfritt eller ikke.

Var det vanskelig å legge om? Faktisk var det overraskende lett! Jeg hadde ingen større sukkerbehov eller tvingende hunger etter visse ting, men jeg savner lasagne og jeg savner bakt potet. Dersom vi når en matchvekt kommer vi nok til å teste å lage en fullkorns-lasagne innimellom. Jeg tror neppe lasagneplater i en lasagne er like ille som å koke seg en stor bolle full av pasta og spise det, for eksempel. Jeg savner bakt potet, mens min mann savner BRØD.

Når tiden kommer at vi ikke lenger behøver gå ned i vekt, kommer vi til å innføre Fedon Lindberg sitt brød litt mer i hverdagen, det, og Omega3 brødet fra Norge. Begge to ligger på rundt 20 gram karbohydrater per 100 gram brød, hvilket gir ca 2-5 gram karbohydrater per brødskive. Mot vanlig brød som raskt ligger på 50-60 gram karbohydrater per 100 gram brød er det overhode ikke ille. Jeg baker mitt eget brød til hverdags, som ikke inneholder et korn mel på noe hvis, og det fungerer bra for meg, men min mann har veldig vanskelig for å venne seg til det. Så han gleder seg til å kunne innføre mer brød i hverdagen enn vi har nå.

Jeg kommer til å poste opplevelser, konklusjoner og oppskrifter i denne bloggen. Jeg ønsker dere velkommen til å delta på min low-carb reise!

Ingen kommentarer: