onsdag 17. oktober 2007

Egne filosofier rundt Low-carb

Jeg har tenkt og fundert ganske mye på hva det innebærer å spise lite karbohydrater. Jeg vet mange som lever det de kaller fakir, tilnærmet 0 gram karbohydrater per dag. Det er ikke noe liv for meg bestemte jeg ganske tidlig. Min overvekt er så absolutt tilstede, men den er ikke livstruende, så jeg så ingen grunn til å leve på kjøtt, fisk, skalldyr og egg, og ingenting annet. Jeg er for glad i grønnsaker helt enkelt.

Men så er det jo mange som peker finger på alt fettet og sier det er livsfarlig å spise så mye fett og så lite karbohydrater.

Men om jeg nå betrakter menneskets utvikling bakover i tid, før man hadde kjøleskap og kjølemuligheter, transporter med fly, tog og båt over halve kloden. Hvordan utviklet mennesket seg til det vi er i dag?

Omtrent som alle andre dyr hadde mennesket tilgang på frukter og bær stort sett gjennom store deler av sommeren, med en overflod høsten av karbohydrater. Fordi mennesket hadde lært seg å tørke kjøtt og lagre fett i dyrenes tarmer hadde vi mer mat gjennom vinteren enn mange pattedyr, men av karbohydrater var det ikke mye gjennom vinteren foruten det som lot seg preservere ved tørking. Det er ikke så mye faktisk.

Prosentvis? Hvor mye karbohydrater besto et menneskes diett på gjennom steinalder og bronsealder? Jeg vil gjette alt mellom 5 og 30 % avhengig av når på året det var. Og da vil jeg våge å påstå at menneskekroppen ikke er tilpasset et kosthold med 80% karbohydrater.

Neida, brus ned med fjærene, jeg peker ikke finger og sier at alle som spiser mer karbohydrater enn meg er dumme og lever usunt, det legger jeg meg ikke oppi. Men JEG velger å spise lite karbohydrater selv, fordi etter 3 måneder har jeg det bedre enn noensinne med mage og fordøyelse. Jeg har ikke hatt det så bra i magen siden jeg kan ikke huske når. Når jeg var liten antagelig!

Jeg anser at barn nok har et noe større behov for karbohydrater enn jeg som er voksen har. De er i vekst, de legger ikke like lett på seg som en voksen, forbrenninga er tilpasset vekst, og så lenge de spiser SUNNE karbohydrater (fullkorn, grønnsaker) så kan jeg aldri i livet tenke meg det er noe feil ved det. Men jeg velger da å avstå selv. Alle andre får gjøre akkurat som de vil, og jeg gjør som jeg vil. Jeg anser meg fult kompetent å bestemme det selv siden Norsk lov erklærer meg myndig ved 18 års alder ;) Om dere der ute nå sitter og er Grete Roede, Atkins, Sunn-fornuft, Spiser-hva-jeg-vil, Vegetarianere/Veganer, rene kjøttetere eller hva dere nå velger for livstil så er det uansett det dere anser er best for dere selv.

Måtte vi alle finne vår egen vei som passer oss og vår gane :)


Ingen kommentarer: