tirsdag 16. oktober 2007

Low-carb polarbrød

En sak som jeg trodde vi kom til å savne mye var pannekaker, pletter, eller polarbrød.

Men takket være et forum jeg er på fant jeg en oppskrift på polarbrød som de kaller det i Sverige. Disse har blitt min manns store favoritt!

Disse bruker jeg faktisk nå som hamburgerbrød, pizza, pannekake og you name it, jeg varierer kryddingen etter hva jeg vil bruke det til. Dersom du vil lage pizza av disse kan du forsteke dem tørre, bre vanlig pizzafyll på dem og så fortsette stekingen, du kan også steke dem i stekepanna som vanlige pannekaker, husk da å steke i små pletter og på svak varme. Det tar med andre ord litt tid. De metter godt, smaker kjempegodt. Jeg var fryktelig mistenksom første gang jeg laget dem, fordi røra ser kanskje ikke så apetittelig ut, men resultatet er meget meget smakfult. Selv min kresne søster som reagerte med "O.O" når hun så røra fant dem meget spiselige ;)


150 gr cottage cheese (1/2 boks)
75 til 90 gr revet ost (ca. 1,5- 2,0 dl)
3 stk egg
Salt, pepper, pizzakrydder, oregano, basilikum mm.

Stivpisk eggehvitene med litt salt for å få de skikkelig stive.
Mos Cottage Cheese, krydder og eggeplommene sammen med en stavmikser, eller klem det ut med en skje.
Vend så den krydrete eggeplomme/cottage cheese blandingen og den revne osten forsiktig inn i de piskede eggehvitene med en slikkepott til en jevn deigrøre, pass på å ikke slå ut luften..

Fordel røren i ca 8-10 runde pletter på stekeplate med papir. Krydre gjerne med mer krydder oppå, eller kanskej noe revet ost. Du kan også steke baconterninger og strø oppå, eller klippe opp kjøttpålegg over for å få noe pizzalignende pletter. Sett plettene med noe mellomrom, de flyter ut ved steking.
Stekes midt i ovnen ved 175 grader i 20-25 minutter, de skal være faste og gyldne.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dette har vel ikke så mye med polarbrød å gjøre. Polarbrød er jo gjærbakst, men det smaker sikkert godt likevel.

Hilsen polarbrødelsker.

Unknown sa...

Tittelen er ikke noe jeg har funnet på, og siden jeg ikke har skapt oppskriften gjengir jeg den slik jeg har funnet den :)

Anonym sa...

Hei! Denne oppskriften så jo spesiell ut på ingrediensene ja, men må prøves:) Men når man skal bruke den til pannekaker, tar du i litt kunstig søtning også da..?

Ta også en titt på denne siden med gode low carb oppskrifter :)

http://lowcarbhighfatdiet.blogspot.com/

Unknown sa...

Nei jeg bruker ingen søtning i pannekaker normalt sett, så jeg gjør det heller ikke her! :)

Bruker kun litt salt og pepper, i blandt litt andre krydder for smak og variasjon. :)