mandag 22. oktober 2007

Hjemmelaget Low-carb mager pizza

Noe av det enkleste å lage for meg før var ofte hjemmelaget pizza. Tar ikke så lang tid og blir mye mat for relativt lav kostnad. Men å lage en soya pizzabunn skulle for det første ikke bli godt (soyamel smaker hoppetau leste jeg på et low-carb forum en gang, meget passende beskrivelse) og for det andre er det fortsatt for mye karbohydrater. Så jeg lette med lys og lykte etter oppskrift på pizza som hadde en ok konsistens OG smak.


Polarbrødet fra en tidligere blogg kan brukes til små runde pizzaer, men de har mer konsistens fra pletter enn fra pizza. Jeg ville gjerne ha noe å lage for en langpanne.

Løsningen kom fra Ketolysedietten. Det vil si, fra en dame som fulgte ketolyse og brukte en oppskrift basert på ketolyse proteinpulver som ligger på under 5 gram karbohydrater per 100 gram pulver. Men Ketolysepulveret smaker ikke godt. Soya smaker fortsatt hoppetau. Så hun hadde eksperimenter, og jeg experimenterte vidre selv.
Her er resultatet:

4 store egg
2 dl melk/fløte,
1,5 ss bakepulver
2-4 dl soyaprotein eller myseprotein med vaniljesmak(jeg brukte halvt om halvt)
3-4 moste hvitløksfedd
2 ss olivenolje/rapsolje
Salt, oregano, timian, løkpulver, annen krydder, vær raus! :)
100 - 150 gram revet god ost, gjerne noe blåskimmelost og andre edeloster.

Fyllet: 4-500 gram kjøttdeig, sopp, løk, hvitløk hakket eller most, 1/2 lite glass tomatpure, peperoni, paprika, revet ost.


Visp sammen egg og alle andre ingredienser utenom soya/myseproteinpulveret. Tilsett litt og litt proteinpulver til røren er smørbar, ikke rennende, men ikke for tykk heller. Røra skal være lett å smøre utover bakepapir, men den skal ikke flyte ut selv. Fordel det tynt.

Når jeg laget deigen ble det nok til to firkantede pizzaer som dekket en stekeplate hver. Forstek deigen på 220 grader lavt i ovnen 5-8 minutter, den skal få antydning til farge. Lag fyllet og fordel det på pizzabunnen og legg revet ost oppå. Siden fyllet alt er varmt, behøver pizzaen kanskje 5-10 minutter på å steke helt ferdig.

Obs på at konsistensen er noe løsere enn vanlig pizza, når det er helt rykende varmt er deigen løs og ikke beregnet for håndspising akurat. Derimot er den lett å holde i hånda når den er kjølt til mer håndvennlige temperaturer, og kjempegod også kald. Konsistensen er så lik vanlig pizza som jeg tror det går uten hvetemel, og selv om jeg ikke strekker meg til å påstå det smaker "akkurat som vanlig pizza" så er det likevel såpass godt at jeg som er soyamotstander ikke har noe i mot å spise denne pizzaen. På grunn av proteinpulveret i deigen metter den dessuten noe helt fabelaktig og et par slike pizzaer varer i mange mange dager. Jeg komme fra nå til å lage halve porsjoner for å si det sånn ;)

Ingen kommentarer: