mandag 31. desember 2007

Godt nyttår!

På menyen i dag sto det helstekt kalkun.

Jeg stapper kalkunen med en blanding av appelsin, eple, svisker, løk, purreløk og smør, før jeg legger den i langpanne og heller resten av stuffingen rundt sammen med en liter vann.

Jeg lar kalkunen bakes under folie i et par timer, før jeg lar den grille en halvtimes tid, 200-250 grader lengst ned i ovnen.

Tilbehør er som regel ris (kan skippes eller erstattes med blomkål/broccoli), surkåk, rødkål, saus, sossiser og gjerne noen form for grønnsaker, i år rosenkål.

Jeg bruker minst 2-3 dl av kraften fra langpanna i sausen. I år brukte jeg revet appelsinskall i stedet for moset appelsin som jeg har pleid å bruke, og resultatet var kjempegodt.

Selv spiser jeg aldri av stuffingen, men min mann pleier å spise litt av det. Det setter uansett en god smak på kalkunen og ikke minst blir den meget saftig!

Ingen kommentarer: