lørdag 3. november 2007

Ovnsform med kjøtt og grønnsaker

I dag vanker det ovnsbakt middag på oss! I dag experimenterte jeg med fransyska jeg hadde i frysern. Jeg hadde skåret en fransyska i tykke skiver, biffer nesten. Fransyska er jo ikke så fin som biff er, og ikke på langt nær så mør, men den fungerer bra likevel, i alle fall om man mørner den først.

Jeg hadde da altså skåret fransyska i skiver. Jeg la i en stor ildfast form en seng av broccoli og blomkål.

Fransyskan ble frest i stekepanne for å få stekeskorpe.
Disse ble så lagt på sengen av Broccoli og Blomkål.

Videre tok jeg en boks hele skallede tomater og en boks hele cherrytomater, helte det i en bolle. I med 3 dl creme fraiche og en liten klunk fløte. Oppi hadde jeg 3 store charlottløk og en vanlig gul løk finhakket, en 3dels purreløk skåret i skiver, samt noen biter hakket grønnkål (kan også bruke spinat). En halv boks bønneskudd gikk også oppi. Så krydret jeg med timian, rosmarin, dill, pepper og hvitløk. Dette ble godt rørt sammen og helt over. Til sist toppet jeg det hele med revet ost.

Inn i ovnen i ca 45 minutter under folie på 250 grader, og la det putre og kose seg.

Til dette kommer jeg til å varme opp litt kokt kål fra gårdsdagens middag, men det er mest for å få brukt opp det ;) Det er jo nok grønnsaker som det er egentlig :D Bilde kommer når det er ferdigstekt :)

Ingen kommentarer: