lørdag 10. november 2007

I første delemål!

I dag tok gubben et bilde av meg . Forrige gang jeg tok bilde var det 15 august i sommer(grønn t-skjorte) . Nå er det da 10ende november (hvit bluse)

Jeg oppdaget i dag på vekta at jeg hadde nådd mitt første delemål. Vekt i dag var 89.9 kilo, og mitt første delemål var "under 90 kilo"

I dag skal vi feire. Vi skal da unne oss en flaske vin.
Kebabspett med fylte paprika og panacotta.

Jeg har laget Panacotta som står i kjøleskapet og kjøler seg ned nå.
Panacotta er noe av det enkleste som fins! Det betyr helt enkelt "kokt fløte" på italiensk.

For å lage panacotta til 2-4 personer (2 store eller 4 små porsjoner) trenger du:
0,5 liter fløte
noen spiseskjeer sukker eller søtningsmiddel
vaniljeekstrakt
4 gelatinplater.

Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann. Varm så opp fløte, søtt og vaniljesmak til det koker. Rør ned gelatinplatene i fløten til det er oppløst og fordel i 2 eller 4 former. Man kan gjerne røre ned bær, frosne blåbær egner seg flott til panacotta, ferske bær også. Serveres enten i skålen eller velvet på fat. Det må kjøles ned minst 2 timer før serveringen.

Men det var desserten. Middagen i dag blir stekte kebabspett, fylte paprika, stekt løk, dampete brekkbønner (disse lå på under 5 gram per 100!) og for min del også stekt champignon. Gubben får stekt vocado. Ved siden av skal vi ha stekte bambusskudd og kanskje også vannkastanjer. De er litt fy men det blåser jeg i ;)

Til dette skal vi ha fylte paprika. Man tar litt revet ost, creme fraiche eller rømme, litt mais (også fy men who cares), litt løk og litt krydder. Rør det sammen til en grøt. Stapp ned i paprika som man har renset og pakk inn i folie. Bak i ovnen i 20-25 minutter på 220 grader omtrent, og de er ferdige. De bidrar da også til sausen så det behøver man ikke tenke på. Kjapt og lett :D

La festen begynne!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det syns verkligen att du har gått ner! Bravo! Jättefin! :-D

Unknown sa...

Tack :D