fredag 19. februar 2010

Økonomien kom i kapp

Stor strømregning, mange lån på bilen, trang økonomi etter jula.. jeg skal love deg vi må jukse på karbisfronten.

Jukse som i at vi må drøye ut maten med litt fullkornsris altså. Det går fortsatt ikke direkte i loff eller sånt, men en pakke fullkorns-makaroni og en pose fullkornsris fant veien inn i skapet mitt.

Jeg er ikke mer mot karbiser i hverdagen enn at jeg heller spiser dem enn å sulte.
Faktisk.

Men ikke noe hvitt mel, ikke noe sukker eller sånt. Det var bare litt pasta og ris for å drøye ut gryterettene jeg lager til lunch hver helg.

Jeg gleder meg til å stramme bort igjen risen, selv om fullkornsris ikke er noe problem for magen min. Jeg blir ikke oppblåst, vannete, full av luft eller sånt heldigvis.

Men gi meg ett helt vanlig pastamåltid og jeg skal love det blir blåst i seilene!

6 kommentarer:

Fläskdansen sa...

Uff, så där har vi haft det en tid vi också. Men jag har lyckats avhålla mig från karbisene i alla fall, för jag vet hur det påverkar mig både fysiskt och psykiskt.

Som "tur" är så mår jag fortfarande rätt illa efter alla mediciner i samband med min operation, så lite fasta har faktiskt varit helt OK för mig. Huvudsaken jag har kunnat sätta mat på bordet till min dotter, och det har jag tack och lov kunnat. Men gissa om hon är trött på köttfärs och vitkål nu... För det är i princip vad hon har fått äta de senaste två veckorna.

Rita, jag har mailat till dig också, angående din fråga om körmusik. Hoppas jag hittade rätt!

Kram!

Unknown sa...

Jaaaa du träffade helt prick! Det är den! :D

Jo jag med styr undan dom kolhydraterna som får mig må illa, som tur är kan jag äta ris utan bekymmer, DET går bra, lite vatten binder jag upp i kroppen men jag går inte upp något i vikt föruten nåt kilo med vatten och min mage lägger inte av. Fuldkornsmakaronien var nog mer för gubben som saknar att i bland göra lite kokade makaroner och äta med riven ost på till nattmat ;) Men jag fuskäter litt i bland ändå.

Men än har jag inte gått så himla mycket upp i vikt!

Men ge hon stekade tomater och falukorv i stället då? :)Det är gubbens favorit: Påse med färdigtärnat lök, dela tomat i båtar, falukorv i stora bitar, steka i stekpannan och äta som det är! :D han kan äta det till han blir "trött i armen" säger han :D

Fläskdansen sa...

Hej igen! Tack för tipset med falukorv, det låter gott. Men jag försöker att bara äta korv med mycket hög kötthalt, och falukorven här är mest mjöl och slem och skit... Tror man blir mer hungrig av den än utan faktiskt.

Så illa som jag beskrev i förra kommentaren är det inte nu. Det brukar bara vara lite "svettigt" så där dagarna innan jag får min sjukpenning, men sen blir det bra igen.

Idag har jag två billiga fläskstekar på gång i köket. En i ugnen och en i en gryta. Kilopriset 49:- och det räcker länge, så vi reder oss bra.

Kram och fortsatt trevlig helg!

Unknown sa...

ja, beror nog lite på falukorven :) Euroshopper sin falukorv ligger under 5 gram per 100, och Delsbo charkuteri sin liger ännu lägre tex.

Men det finns ju annat du kan steka. Bacon tex, eller ternat kött tex :D

Fläskdansen sa...

Oj, jag visste inte att Euroshoppers falukorv var såpass okej! Det ska jag kolla upp närmare nästa gång jag handlar, för jag längtar ibland efter ugnsgratinerad falukorv med senap och ost... Och helst potatismos förstås, men det går säkert bra med blomkålsmos i stället.

Har noterna till "Now is the month.." kommit fram ordentligt?

Kram!

Unknown sa...

Jo noterna har kommit fram dom, tack så hemsk mycket! :D

Euroshopper är riktig låg på kolisar, men jag har inte riktig koll på hyr mycket andra tillsatser som finns då jag inte oroar mig så himla mycket för just dom själv :) Att den inte smakar lika gott som stintans och dom andra är ju en annan femma men den duger med tex gratinering och gryter mycket väl tycker jag :)