søndag 14. februar 2010

Valentindagen

I dag er det Valentines day og morsdag hjemme i Norge. Jeg overrasket min mann med en liten pakke med hjerteformede sjokoladebiter som jeg kjøpte i går. 4 små hjerter, ikke akkurat noen enorm utskeielse synes jeg.

Hva står så på tapeten i dag av matretter?

Vel, i går syndet vi med lasagne. Synd som i at jeg brukte ekte lasagneplater.
Det er en av de få synder jeg nekter slutte med. Jeg lager ofte lasagne uten, men i blandt med også. Jeg anser at det er så lite lasagneplater per lasagne så jeg tåler det, og magen min er mitt første og beste thermometer på om jeg har gått for langt.
Så lenge magen min ikke bryr seg det aller minste om at jeg spiser litt ris og litt lasagneplater en gang i mellom så fortsetter jeg med det faktisk.

Men det var nå menyen i dag da.
Jeg hadde faktisk tenkt å stor-synde med biff og bakt potet, men hör och häpna som de sier på svensk: Ica puffa meg tilbake på low carb med å ikke ha bakepotet hjemme!
Huff så leit da :) Jeg savner bakt potet som det eneste jeg savner av potet-saker faktisk og hadde tenkt at i dag kunne jeg unne meg en. Men i stedet blir det fylt paprika.
Og det er svinaktig godt det også.

Jeg kjøpte en kravmerka klump med entrecote i hel bit, så denne skjærer jeg opp i flere biffer. Jeg har Ica sin bernaisesaus i kjøleskapet, den beste om du spør meg og under 1 gram karbiser per 100 gram saus dessuten!

Jeg kan nok sikkert ta bilde når den tid kommer, om dere vil se hvordan det ser ut ferdig anrettet.
Jeg tenkte å ha haricot verts ved siden av. Smørdampet så klart.

Jeg lever nok ikke så veldig veldig strikt i forhold til så mange andre som lever low-carb nå. Jeg spiser jo en skive grovt rugbrød på morgenen for eksempel, og tillater meg å spise haricot verts tross at det er belgfrukt. Jeg spiser gulrot som er underjordsgrønnsak.
Og jeg tillater meg noen ganger å spise litt fullkornsris og så mine omtalte lasagneplater.

Men jeg spiser jo faktisk low-carb frivillig. For min mages skyld. Og magen min liker gulrot. Og er god venn med haricot verts. Og jeg klarer å spise fullkornsris og lasagneplater i den utstrekning jeg gjør det uten at magen min blir sinna. Så da synes jeg at det går bra.
Så får jeg skylde meg selv at ikke vekta stuper nedover ;)

Ingen kommentarer: