mandag 8. februar 2010

Hvor viktig er økologisk og kravmerka?

Man tenker kanskje som så at "hvorfor bry seg, om JEG kjøper kravmerka eller økologisk, hvilken forskjell gjør det?"

Og du har faktisk helt rett. Om lille du og så videre. Hvem merker det? Bare du?

Men fakta er. du må vri på det. Hvem merker det om du fortsetter å kjøpe samme gamle og blåser i hvordan maten produseres og hvordan dyrene har det underveis?
Om alle tenkte slik skulle vi ikke kunne påvirke. Og ingen av oss er alene. Var det bare du og jeg, ville det ikke vært egne hyller i Ica nå for kravmerka eller økologiske grønnsaker.
Vi har makten, vi konsumenter, men mange av oss er late. Vi vil ikke behøve å tenke eller bruke tid og krefter på å handle maten, vi vi skyfle den ned i handlekurven og til laveste mulige pris.

Dette fremmer den type dyrehold jeg gråter sånn over.

Tro ikke at jeg er militant-miljøforkjemper som setter fyr på handlevogner og spruter avføring på ikke-miljømerka mat, eller kaller folk dyremishandlere fordi de kjøper helt vanlig norskt eller svenskt kjøtt. Jeg vet svært godt at økologisk og kravmerka mat er dyrt. JA, det er er dyrt. Veldig dyrt for de som har trang økonomi, og må vende hver 50øring. Snakket om at det er billigere å leve low-carb i forhold til vanlig mat om man handler riktig og så videre er faktisk ikke alltid nok. Det koster jo tross alt mindre med ris og pasta, helt klart. Selv når jeg handler det billigste av alt (og dermed ikke kravmerka) så er matbudsjettet større enn når vi levde på billigste av ris og pasta og nudler. Men jeg føler meg så mye bedre med meg selv og vi har jo faktisk råd så jeg bryr meg ikke. Og jeg respekterer de som ikke har økonomien til det like mye likevel.

Men se på det slik: Alle monner drar!
Har du ikke råd til å kjøpe alt økologisk til hverdags, kanskje du har råd til å unne deg det som festmat?
Til lørdagsmaten?
Kanskje du har råd til å bytte ut agurken med miljømerka agurk i alle fall?

Begynn i det små. Alle monner drar.
Og sakte men sikkert vil vi konsumenter kunne presse prisene litt mer ned.
Like billig som å gi F i dyrenes og plantenes ve og vel vil det aldri bli. Det som presser ned prisene på den vanlige maten er nettopp det å bruke alle snarveier som finnes til minst mulige penger, selvklart.

Men litt billigere vil vel prisene bli med at vi forsøker etter beste evne og lommebok å velge økologisk og kravmerka.
Selvklart er det viktig at nettopp DU handler økologisk og kravmerka mat. Det er klart! Alle de små og større sakene bidrar! Du er faktisk viktig du også! Selv om det kanskje bare blir hver lørdag du har råd med kravmerka mat.

2 kommentarer:

Fläskdansen sa...

Ja vi konsumenter har verkligen MAKT, bara alla ville inse det...

Tyvärr är inte alltid plånboken överens med min politiska övertygelse dock. Sånt gör att jag hamnar i dilemman emellanåt. Men så långt jag kan så handlar jag rättvist, kravmärkt och ekologiskt.

Kram!

Unknown sa...

Men det är mer än tillräckligt!
Ens principer skal tjäna en, inte stjälpa en. Har du inte råd måste du ju köpa det du har råd med, det är ju så det är! Så länge man köoer rättvist, kravmerkt, ekologisk så långt man kan är det ju ändå bättre än inget alls!