mandag 8. februar 2010

Hjemmelaget tomatsuppe!

Jeg fikk så lyst på tomatsuppe her en dag. Og det å kjøpe tomatsuppe i Sverige er ikke bare å tusle i butkken og kjøpe en pose Toro tomatsuppe heller.
Det blir å kjøpe minestronesuppe eller boksesuppe, og ingen av delene er spesielt godt eller særlig low carb heller.

Så jeg myste i mine skap og skuffer, kjøleskap og overalt for å se om jeg hadde noe jeg kunne lage tomatsuppe av.
Jeg hadde da creme fraiche og gräddfil, samt fløte, som jeg alltid har i kjøleskapet. Jeg vurderte om jeg skulle bort på butikken og kjøpe tomater da jeg oppdaget en pakke med passerte tomater fra Ica.

Jeg fikk dermed en ide.
Passerte tomater har jo svært flytende form, men smaker i seg selv kanskje ikke supert som suppe. Men tomatsuppe i Norge er jo ofte med en skvett melk i. Så jeg hadde de passerte tomatene, vel 500 gram, i en gryte. Oppi med et par spiseskjeer creme fraiche og en bitteliten skvett fløte.

Fløten er jo søtlig og tar spissen av det syrlige i tomatene, så det gjorde den litt lett søt tenkte jeg.
Litt salt og pepper, et par kokte egg, og voila, vi hadde en super tomatsuppe av tykk og kremete konsistens!
I ettertid har jeg eksperimentert litt hit og dit og kommet frem til at noen klumper frossen hakket spinat gjør seg godt også om man liker det. Hvilket både jeg og min mann gjør!

For de som spiser karbiser behøver man fortsatt ikke gjøre noe men mange liker litt makaroner i suppa. En neve eller to med makaroner og en dl eller to med vann tar seg av den biten :) Men jeg spiste min som den var, kun med kokt egg. Det var fantastisk synes jeg selv!

Ingen kommentarer: