lørdag 7. februar 2009

Tekaker, hamburgerbrød og polarbrød?

Joda jeg har en oppskrift på noe som minner om polarbrød her fra før, men det er jo ikke noe brød over det. Det er egg og keso og revet ost og det er kjempegodt, men du får ikke brødfølelsen av å sette tennene i dem.
Nå har jeg testet litt her.

4 egg
1,2 dl fløte
0,5 dl kaldpresset olivenolje eller smeltet smør etter eget valg
2 dl fiberhusk (dette får du på helsekosten eller i matbutikk i sverige, eller du kan lage din egen husk av hampfrø og linfrø som males til mel)
2,5 ts bakepulver
Krydder:
Enten brødkrydder et par ts, eller du kryddrer med knust anis, knust fenikel, ett kryddermål malt pomeranskall, litt koriander, litt malt muskatnøtt, og 2 kryddermål kardemumme, samt litt salt.

Visp eggene plufsete med salt. Bland så i resten av ingrediensene.
La det stå og svelle minst 5 minutter før du former 8 små runde brød som du klemmer litt flate.

Stekes i ovnen på 200 grader ca 15 minutter.

Jeg valgte i dag å trille dem til små rundstykker, men jeg kan tenke meg at de også fungerer knall som hamburgerbrød om man gjør dem litt større og mye flatere.

Jeg tror dessuren at man også kan kjevle det flatt og bruke som pizzadeig om man forsteker i 5 minutter og så har på pizzafyll!

Konsistensen blir omtrent som vanlig brød, og det metter som bare inni rumpestumpen. Jeg klarte meg lenge med en til frokost i dag (sammen med et par biter bacon og et stekt egg). Gubben syns de var så gode så han trykket i seg hele 4. Men så ble han veeeldig mett av det også! :)

Bon Apetit!

2 kommentarer:

Katrine sa...

Takk for super oppskrift! Endelig et alterantiv til soyamel som jeg ikke bruker.
Men et tips, stek depå 180 grader, slik at fettet i hampfrøene ikke blir ødlagte.
http://www.sanabona.no/mathamp/produkter-av-hamp/46-hampfro-med-skall

Unknown sa...

Bare hyggelig :)Det skader nok ikke å senke temperaturen nei, men jeg stekte nå på 200 grader. Funderer på å senke til 175 grader, og steke litt lenger.