lørdag 28. februar 2009

Brød



Jada. Dere leste rett. Brød.

Min mann orket ikke det opprinnelige low carb brødet jeg pleier å bake til meg selv, det har ikke brød konsistens og smaker vondt syns han. Og han er ikke veldig glad i masse frø eller nøtter heller.

Jeg har eksperimentert en del frem og tilbake med oppskriften på rundstykkene under her, og jeg kom fram til denne oppskriften:

6 egg
1,5 dl fløte
1,5 dl smeltet smør
1,5 dl fibrex
2 ss bakepulver
2 ss linfrø
1,5 dl fiberhusk

Om dere vil kan dere ha i 0,5 dl solsikkefrø, en god neve revet ost og toppe med blå valmuefrø før steking også.

Visp eggene luftige og bland i alt utenom fiberhusk.
Bland sist inn fiberhusken fort og la det svelle 5 minutter.

Form det til et lite brød og legg i 1 liters brødform.

Bakes ved 200 grader midtrille i ca 45 minutter.

Brødet smuler ganske mye når det er varmt men når det er kaldt smuler det ganske lite.
Om du får en knasende sandfølelse må du øke litt på det fuktige (smør eller fløte) eller minske litt på fiberhusken, for da er ikke alt svelt opp.

Brødet smaker like godt som rundstykkene, og får skikkelig brødkonsistens.
Det holder seg også bra lenge i kjøleskapet :) Og det kan fryses ned men det har jeg ikke testet selv enda.

Brødet blir jo ganske lite, men en eneste skive metter ganske lenge, og om du har rikelig med smør, kjøtt og ost på tror jeg du står deg lenge på en skive eller to. Det gjør i alle fall jeg!
Vil du øke proteinmengden litt kan du også tillføre et par spiseskjeer med proteinpulver, men jeg syns ikke det blir nødvendig selv med så mye egg i.

Ingen kommentarer: