søndag 13. januar 2008

Pannbiffar i brunsaus med kål og stekte grønnsaker

I dag laget jeg noe riktig godt og lett.
Jeg hadde:

En pakke mammas pannbiffar.
1/2 squash
1/2 løk
2 tomater
1/4 purreløk
1 rød paprika
1 beger creme fraiche.
En liten skvett fløte.
Masse smør
Kål (ca 1/4 lite kålhode)
Rosenkål (et halvt nett ferske)
1/2 søtpotet.

Nå er jo søtpoteten skikkelig fy, men jeg hadde en HALV en, og det var søndagsmiddagen så jeg anså det en meget liten synd.

Først strimlet og skar jeg opp alt og fordelte i skåler. Jeg smeltet smør i jerngryta mi og brunet biffene godt der sammen med løk før jeg løftet biffene ut og la purreløken nedi. Dette fikk kose seg i smøret, før jeg hadde på creme fraiche (totalt 2 dl) og en skvett med fløte. Som med svinefiletene ble jo dette en gyldenbrun saus som jeg mørknet med en skvett soyasaus (man kan også bruke sukkerkulør), og jeg saltet en liten anelse før jeg tilsatte litt oregano. Imens jeg gjorde dette kokte kålen i vannet ved siden av. Når kålen kokte opp tilsatte jeg først rosenkålen og deretter yamspoteten.

Når jeg hadde fått en brun saus tilsatte jeg biffene igjen og la på lokket, og varmet opp woken.
Strimlet squash, paprika og tomat ble stekt i woken i olje og litt soyasaus. Jeg serverte dette rykende varmt og uten noe ekstra saus.

Dette ble utrolig godt! Min mann lovpriste meg (igjen) for denne retten. For de som ikke liker den litt beske smaken av rosenkålen vil jeg anbefale å koke rosenkålen for seg , fordi den har en tendens til å sette litt smak på det andre den er kokt sammen med. Mengden mat var nok for 2 personer, det var igjen litt kål og slikt.

Ingen kommentarer: