mandag 7. januar 2008

Hodekål

Kålens anvendelighet tåler et eget blogginnlegg. Jeg bruker mer eller mindre hodekålen i stedet for poteter nå.

Det er jo så klart en forutsetning å faktisk like kål, det finnes nok av dem som grøsser bare ved tanken, men både jeg og min mann spiser det meste av grønnsaker uten å rynke alt for mye på nesa over visse saker.
Og min mann simpelthen elsker kål. I alle former, men helst kokt.
Og selv foretrekker jeg kålen kokt, men det går an å spise den også rå.

Man kan ha den i stedet for revet gulrot, eller sammen med revet gulrot, tynnstrimlet og rå. Knasende godt til det meste av husmannskost.

Man kan forvelle den og servere den med litt smør på.

Man kan også forvelle den og så servere den som kålstuing, jeg lager nå hvit saus av creme fraiche og fløte som får koke inn så det blir tykt, men de som spiser mel fortsatt kan lage vanlig hvit saus. Jeg krydrer med litt salt, pepper, en anelse karry og litt dill. Når sausen har passende tykkelse, sil vannet av kålen og tilsett oppkappet kål i den hvite sausen og la det putre i en ti minutter. Passer aldeles utmerket som erstatning av potetgratenger eller kokt potet om du spør meg.

Man kan selvklart lage kålruletter, jeg kommer nok tilbake til dere med oppskrift.

Når det kommer til kålens slektninger har vi rødkålen kjent i Norge fra tidlig vikingtid. Hvitkålen kom til Norge på 1600tallet og har vært vanlig i Norske hjem siden da. Sammenlignet med poteten er den dobbelt så gammel i vårt kosthold.
Rødkålen er en meget nær slektning av hvitkålen, som sagt har vi dyrket denne siden tidlig vikingtid i Norge. Den er mer hardfør og tåler været i norden bedre enn Hvitkålen og tåler også lengre lagring før den skjemmes. Servering blir ofte lik hvitkålen, i tillegg til at både hvitkål og rødkål ofte legges i syrlig frisk lake og blir til surkål og rødkål som vi kjenner så godt fra julemiddagen.

Andre kåltyper som med fordel kan nevnes er grønnkål, rosenkål, broccoli og blomkål, alle disse er næringsrike, nyttige, lette å få tak i og lette å tillage. Det meste av dette kan serveres som det er rått, eller du kan nyte det smørdampet, vanndampet, i saus, gratenger, i gryter eller du kan stå over om du ikke fikser smaken :)

Kålelskeren Rita signing out!

2 kommentarer:

Amiechan sa...

Som den märkliga kvinna jag är måste jag meddela att min smak är tvärt om mot er :) Jag föredrar min vitkål rå! Allt vad kål som kokats eller värmts får tummen ner från mig. Eller snarare klökningar redan av doften. Jag vet inte varför, men så har det alltid varit... Om jag får den rå går det dock bra :)

Anonym sa...

Var sin smak, Gumman :D Inte alls är du märklig bara för att du föredrar rått inte :)