søndag 7. mars 2010

Søndag, dagen før kvinnedagen

Fredag kveld hentet vi et helt lam. Assortert lammekjøtt, økologisk og kravmerket, ligger nå i fryseren og er forvart trygt og godt.

Lørdag sto derfor lammelår på menyen.
Jeg stekte lammelåret med rosmarin og koriander, litt salt og pepper. La det steke en time under folie med vann for å dampe det. 225 grader skal ovnen stå på.
La det deretter få steke uten folie en halv time til på 250 grader.

Ved siden av hadde jeg rødvinssaus, kjempesynd siden det var en posesaus.
Og jeg hadde smørkokt broccoli og blomkålsmos.

Blomkålsmosen lager jeg på den beste måten. Jeg deler opp blomkålen, ett stort hode, og en halvliter fløte samt en stor klatt smør.
La det koke til blomkålen koker i stykker og fløten har kokt inn. Akkurat når man når det punktet at fløten og blomkålen begynner å brenne seg om man ikke er forsiktig skal du ta gryta av plata, tilsette litt salt og pepper, og kjøre stavmixeren i det hele til du får mos.

Rør gjerne ned litt gressløk også i mosen.

Dette er fantastisk godt skal jeg love dere! Og skikkelig luksusmat!

2 kommentarer:

Fläskdansen sa...

Åh, jag älskar lammkött men äter det alldeles för sällan. Lammkorv däremot, det äter vi ofta.

Jag tycker också om fårkött - sau. Får-i-kål var ju en av favoriterna när jag var liten, och jag funderar på att laga till det utan potatis, men det blir ju inte riktigt samma sak då.

Unknown sa...

Fårikål är inte traditionellt gjord med potatis vet du ;) Potatisen gjorde sitt inntog sent på 1800 talet i skandinavia, och fårikål har aner långt tillbaks till vikingatid! :D Vi gör fårikål ofta, utan potatis, och älskar att äta det!

Gör fårikål du, och ha något kokad blomlål brevid eller något! :)
Om du tillåter dig det kan du kanske ha litet palsternacka brevid eller sällerirot i stället med. :)