lørdag 1. mars 2008

Lasagne uten lasagneplater

Å lage lasagne fant jeg ut var mye lettere enn jeg først trodde.

Det finnes 4 muligheter

- Low carb lasagneplater (vistnok smaker de papp, men siden vi ikke har noe sånt i lille Ljusdal vet jeg ingenting om det)
- Kålblader som lasagneplater
- Skivet squash eller aubergine som lasagneplater
- Mozarellaost i skiver som lasagneplater.

Jeg har da valgt det siste. Forøvrig også det dyreste alternativet.

For å lage min lasagne trenger du :

Rød pastasaus lav på karbohydtrater eller lage rød tomatsaus av hakkede tomater.
løk
Svarte oliven (kan utelates)
kjøttdeig
creme fraiche
Mozarellaost
revet ost
Hakket spinat

Jeg laget nå min nest største form full av lasagne, og til dette brukte jeg 500 gram kjøttdeig, 4 små og en stor mozarellaost i skiver, en pose revet ost, 300 gram pastasaus på glass og 7 dl creme fraiche. Den sausen jeg fant ferdig på Prixen hadde 4 gram karbohydrater per 100 gram saus, så jeg brukte denne nå. Den er tomat med oliven, og i tillegg hadde jeg vanlig løk i.

Stek kjøttdeigen og bland den med tomatsausen, stekt løk, hakket spinat og en dl creme fraiche.
fordel kjøttdeig i bunn på formen og legg mozarellaskiver tett i tett på. Rør creme fraichen ordentlig og fordel halvparten av 6 dl creme fraiche på dette. Nytt taksteinsmønster mozarella, resten av kjøttsausen, nytt lag mozarella og siste rest av creme fraiche. Fordel revet ost på toppen og dekk med folie.

For de av dere som lager lasagnen mer italiensk sprer dere creme fraiche rett på kjøttsausen, og får dermed bare ett lag med mozarellaost men jeg er vant til å skille kjøttsausen fra hvitsausen :)


OBS! Det kan være en fordel å lage kjøttsausen så tørr og lite flytende som mulig, sil av all saft av de hakkede tomatene og sånt, for mozarella suger ikke til seg noe fukt fra lasagnen slik lasagneplater gjør, snarere omvendt, de tilfører ekstra fukt i fettet. Lasagnen kan veldig lett bli veldig "suppete" så du kan gjerne lage kjøttsausen VELDIG tørr.

Lasagnen stekes i ovnen en halv time på 225 grader under folie, før dere griller skorpe på osten i et kvarter.

Serveres som den er eller sammen med grønn salat :)
Sammenregnet inneholder denne lasagnen mellom 6% og 8% karbohydrater, hvilket jeg synes er ganske bra mot en vanlig lasagne.

Ingen kommentarer: