søndag 2. mars 2008

Hva er en diet?

Folk flest virker som de er i mot ordet diett. "diett" forbindes tydeligvis med slankekur.

Det er ikke det samme. Kosthold = diett, og en slankekur = diett men en diett =? slankekur.

De som kan programmering skjønner setningen der oppe ganske lett.
Kort forklart: Et kosthold er det samme som en Diett. En slankekur er gjerne en diett som utelater spesifike saker. Det er også et kosthold. Men mange typer dietter er kosthold uten å være slankekur.

Se for eksempel de som har glutenintoleranse. De har en glutenfri diett. Det er ikke en slankekur.
Diabetikere har kanskje sukkerfri Diett. Det er heller ikke en slankekur.
De som spiser akkurat det de vil spiser en normaldiett.
De som spiser kjøttfritt spiser vegetarisk diett. Ingen av delene er nødvendigvis slankekurer.

Og jeg? Jeg spiser da diett lav på karbohydrater. Jeg spiser ikke slik for å slanke meg nødvendigvis. Jeg spiser sånn for å ha det bra også i magen min. Pasta, ris, poteter, alt dette gir meg diarre og magesmerter. Jeg har ingen glutenallergi. Jeg har ikke candida, eller laktoseallergi. Jeg har sjekket meg for alt dette gjennom mine 17 år med mageproblemer. Min kropp vil bare helt enkelt ikke ha store mengder karbohydrater, og spesielt ikke stivelse og sukker.

Så da lever jeg sånn, og jeg er lykkelig med det.
Så til alle dere der ute som vil "redde" meg tilbake til ris, pasta, poteter, korn.. vær så snill å la være. Jeg vil ikke ha diarre, magesmerter og kvalme hele døgnet igjen. Dere burde ønske det beste for meg i stedet for å ville min mage vondt.

Ingen kommentarer: