lørdag 12. februar 2011

Dagens middag


I dag ble det roastbeef- stek med saus, mozarellagrateng, rårevet gulrot og blomkålsmos. Vidunderlig var det!

Roastbeef skal stekes med steketermometer, og det har jeg ikke. Jeg fikk altså gjette litt, men den var rosa og fin i midten etter rundt en time og 45 minutter, jeg tok en sjanse på tiden. Rundt en time per 500 gram kjøtt får man regne med ved 80 grader, og jeg valgte 125 grader.
Jeg brynte roastbiffen etter jeg hadde surret den, og la den i en ildfast form og omkranset den med løk.

Sammen med den gikk mozarellagratengen inn: Tomat, svarte oliven, purreløk og mozarellaost skivet eller hakket, og fordelt i en form med osten øverst.

Blomkålsmosen er som vanlig et normalstort blomkålshode til en halv liter fløte og 200 gram smør, kokes til blomkålen er helt gjennommyk og fløten har kokt bort.
Brunsausen her er fra Greenline, økologisk kravmerka brunsaus på pose, helt uten kunstige tilsetningsstoffer og som ligger på 5 gram per 100 i karbiser, men ellers kan man bryne løk i mye smør så smøret blir brunsvidd, og deretter ha i fløte og la det koke inn. Noen dråper sukkerkulør så får du en fin brun farge og en farlig god saus.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trodde ikke gulrøtter var lov på lavkarbo? Skal begynne på LCHF snart og prøver å fiske opp litt kunnskap før jeg begynner;)

Unknown sa...

Heisann! Nei det stemmer det at gulrot normalt ikke spises ved lowcarb, både om man regner "underjordsgrønnsaker = Nei" og "mindre enn 5 gram per 100 gram" så er gulrota på nei-lista, men jeg har tidligere skrevet at jeg velger likevel å spise akkurat gulrot fordi den tilbyr så mye bra til kostholdet! :) Det er altså et valg jeg har tatt om å ta den likevel. FOrøvrig, jeg har flyttet hele denne bloggen min over til http://rexy75.blogspot.com så du er velkommen til å følge meg der også!